interneta mārketings

Interneta mārketings nav tikai SEO

interneta mārketingsIevadam: Trū mārketologi dažādos vebināros, semināros, konferencēs un kur tik vēl ne, ļoti bieži ir pieminējuši, ka SEO tas nav Interneta mārketings, un ka pie citiem nav nekāda interneta mārketinga un tikai pie mums ir tas īstais. Galu rezultātā nav vairs pat īsti skaidrs, pie kura ir mārketings un pie kura viņa vairs nav. Par to tad arī šis raksts.

Tātad, kas ir interneta mārketings?

Tas pats mārketings jau vien ir, tikai internetā. Ģeniāli – vai ne? Nu tad izķidāsim, kas tad ir tas pats mārketings kurš mums ir internetā.

Tas ir 4Pī princips, jeb:

Price ———– Product ———– Place ————- Promote

Lai arī šis būtu mārketinga stūrakmens, tomēr tas jau ir novecojis. Jo mūsdienās vairs neviens nepārdot produktu, bet gan vajadzību apmierināšanu, kuru sniedz produkts. Mazliet pārfrāzējot, lai kļūtu skaidrāks visiem, pat kaimiņu mehanizatoram Jankam – neviens vairs netirgo košļājamo gumiju, bet gan svaigo elpu ko dod šī gumija. Bet nesarežģīsim lietas un pagaidām pieturēsimies pie vecās 4Pī versijas.

Visa ažiotāža ap to, ka tikai mums ir īstais un vienīgais interneta mārketings pēc būtības nonāk pie tā, ka visi mēģina pierādīt, ka SEO, konteksts, kontenta mārketings, e-pasta mārketings u.t.t. ir tikai daļa no no visas interneta mārketinga ķēdītes. Un SEO spečuka Jankas apgalvojums, ja reiz viņš ir spējis kādu mājaslapu iedabūt Googles topā, tad arī viņš nodarbojas ar interneta mārketingu, uzreiz izsauc īsta mārketologa pretreakciju, kurš aktīvi ar rokām žestikulējot cenšās viņam pierādīt pretējo. No sērijas: Janka tu neko nerubī. Kur ir stratēģija? A kur ir uzņēmuma mērķu noteikšana? Kur ir rezultātu noteikšana?

Un tā viņš ir, patiesībā Janka ir parasts strādnieks, kurš zina, kā rakt kanālus, pa kuriem no centrālā kanāla uz klienta bedrīti sāks plūst burbuļojoša straumīte potenciālo klientu izskatā. Un lūk ko viņš dara – Janka ņem lāpstu un rok, izrok viņš šo kanālu, palaiž pa to ūdeni un saka – nu, un vai tad es neesmu interneta mārketinga speciālists? Lūk kanāls, lūk klienti.

Bet te atkal pieskrien klāt mārketologs un saka: Janka, bet tu neko nesaproti! Kur stratēģija? Kur rezultātu izmēramība? Un sāk norādīt uz kanāla virzības shēmu, ar mērlenti pārmēra kanāla garumu un platumu, uzliek ūdens skaitītāju, ūdens kvalitātes analīzes sensoru, un vēl visu ko pēc kārtas. Visus šos manevrus, viņš apkopo skaistos grafikos, kurus pēc tam saliek vienā prezentācijā un nosūta tos savam šefam ar pavadrakstu – lūk Jums uztaisīju jaunu pārdošanas kanālu.

Ja gadījumā ar reāla kanāla rakšanu ir visiem skaidrs, ka ir arhitekts, ir darbu vadītājs un ir parastie strādnieki, kur visi skaidri zin, kas ir jādara, jo saprot, ka katrs dara savu darbu. Bet kolīdz mēs pārslēdzamies uz tādu jēdzienu, kā interneta mārketings, tā visiem aizbrauc jumts, un katrs kliedz skaļāk par pārējiem – ka šis kanāls ir viņa nopelns.

Un tā, pēc būtības interneta mārketings ir tikai tajā, ka pārdošanas vieta nav viss vitrīna veikalā, bet saits internetā un ka virzīšanas kanāli nav reklāma televīzijā, radio, presē u.t.t. bet gan virzīšana meklēšanas dzinējos, kontekstuālā reklāma, sociālie tīkli un pārējie mums jau ierastie instrumenti. Bet visā pārējā, kā viņš bija tā arī paliek, tas pats vecais mārketings.

Bet te gan ir jāatzīmē, ka tradicionālais mārketinga speciālists nevar un nemāk strādāt ar šādiem instrumentiem, kurus jau aprakstīju, tā viena iemesla dēļ, ka viņam vienkārši tas nav mācīts, un ja pat ir mācīts, tad viņam nav pieredzes darbā ar šādiem instrumentiem, jo darbā ar tiem ir savas specifiskās īpašības. Un te tradicionālais marketologs vai nu sāk iedziļināties un izprot šo instrumentu darbības mehānismus, vai arī SEO speciālistam nepieciešams papildināt savas zināšanas klasiskajā mārketingā ar pārējiem – trīs Pī, jo par vienu Pī -„Promote”, viņš jau zina.

Pamēģināsim iziet cauri mārketinga kursam, kuru studenti apgūst 4 gadus augstākās izglītības mācību iestādēs, piecās minūtēs.

Product – No sākuma mēs definējam, ko mēs pārdodam. Kādas ir produkta īpašības un galvenais, kādas vajadzības tas apmierina. Priekš kam? Tieši dēļ tā, lai mēs varētu meklēšanas dzinējos virzīties ne tikai pēc atslēgvārda „košļājamā gumija”, bet arī pēc vārda „svaiga elpa”

Price – Mūsdienās pat pensionāri zina, ka internetā var nopirkt lētāk. Un dažādi servisi ļauj ātri atrast izdevīgāko piedāvājumu, tā ka cenai ir nozīme. Pie tam ļoti bieži tas arī ir izšķirošais faktors.

Place – Pārdošanas vieta ir saits. Tāpat kā oflainā, tā arī internetā mēs cenšamies iepirkties tur, kur ir skaista, sakopta vieta ar lielu izvēli. Tieši šī iemesla dēļ arī Jūsu saitam ir jāizskatās tā, lai potenciālajam klientam būtu patīkami tur atrasties.

Promote – Virzīt vajadzētu ne tikai pārdošanas vietu, kas ir ļoti raksturīgi SEO speciālistiem, bet arī pašu produktu. Apskatu veidošana un izvietošana populāros interneta resursos dod ne tikai kvalitatīvas ienākošās saites, tas ir arī PR.

Labi, bet te ir tikai paši pamati. Tagad ir vēl viena svarīga detaļa. OK, mēs nodarbojamies ar mārketingu, lai arī internetā, tomēr nepieciešams saglabāt struktūru un rīcību secību. Un precīzi runājot – sākam no pašiem dziļumiem, tādēļ ar klientu vienmēr ir nepieciešams, ne tikai pārrunāt par semantisko kodolu, bet arī saskaņot ar viņu biznesa virzības stratēģiju.

  • Kādas mums ir preces vai pakalpojumi?
  • Kā mes sevi pozicionējam?
  • Kas ir mūsu konkurenti?
  • Ko mēs gribam no apmeklētāja?
  • Kā mēs varam izmērīt mārketinga efektivitāti?

Atbildes uz šiem jautājumiem ir nepieciešams zināt, vēl pirms uzsākt darbu, un nevajag tāpēc steigties uzreiz pēc lāpstas, lai sāktu rakt kanālu, kas ir ļoti raksturīgi praktiķiem. Varbūt uzņēmuma stratēģija pagaidām neparedz lielu apmeklējuma plūsmas pieaugumu uz viņu saitu, bet gan tās uzdevums ir izveidot pieprasījumu – veicot sabiedrības izglītojošo un izskaidrojošo darbu?

Kāda jēga būs no tā, ka mēs tagad iedabūsim saitā miljons apmeklētājus, kurā mēs pārdodam nefrīta kapsulas. Neviens tās negribēs iegādāties, jo vienkārši nezinās, ko ar tām iesākt. Pārdot un izglītot ir dažādi uzdevumi un arī pieeja to realizācijai ir atšķirīga.

Tieši tāpēc, SEO speciālisti ir gatavi pārdot jau izreklamētu produktu, bet ja runa iet par mārketingu, pat ja tas ir interneta mārketings, tad parādās vesela kaudze ar citiem uzdevumiem, kuru izpildei ir nepieciešamas zināšanas un pieredze…

Posted in Interneta mārketings and tagged , , , .

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *